INTEGRACJA BILATERALNA
Integracja bilateralna
Integracja bilateralna to koordynacja i współpraca obu stron ciała w ruchu. Umożliwia wykonywanie ćwiczeń przez jedną stronę ciała, niezależnie od ruchów drugiej oraz zdolność koordynacji obu części podczas wykonywania wielu sekwencji ruchu. Celem jest, w zależności od potrzeb, stymulowanie lub hamowanie układu motorycznego i sensorycznego.
Czynności wymagające integracji bilateralnej to np. cięcie nożyczkami, kopanie piłki, szycie. Dzieci z problemami dwustronnej integracji często nie wykorzystują w pełni swoich możliwości; nie mają wykształconej dominacji ręki, mają problem z ruchami dwustronnymi, przekraczaniem linii środka, odróżnieniem strony prawej i lewej, koordynacją ruchową, wykazuję niezborność ruchowa, niemożność wykonywania niezależnych czy naprzemiennych ruchów. Trudności z integracją bilateralną mogą potęgować takie problemy jak: nierozumienie instrukcji, problemy z czytaniem, pisaniem czy mówieniem.
Program integracji bilateralnej składa się z wielu ćwiczeń ruchowych, wykonywanych przez pacjenta systematycznie i codziennie w domu. Program opracowano, jako sekwencje kolejnych układów ćwiczeń, które powinny być wykonywane w określonej kolejności z uwzględnieniem postępów dziecka, aby maksymalnie wspierać jego rozwój i zdolności edukacyjne. Program terapii układa terapeuta po uprzednim przeprowadzeniu diagnozy i wywiadu. Indywidualnie dobrane ćwiczenia wykonywane są przez 4-6 tygodni po czym następuje rediagnoza, monitorowanie postępów pacjenta i dobranie ćwiczeń w oparciu o kolejne etapy rozwoju. Program jest pomocny dla szerokiego spektrum zaburzeń, bez względu na ich stopień, każdy może osiągnąć pewną poprawę.
Dzięki integracji bilateralnej poprawia się:
- świadomość ciała, schemat ciała
- równowaga statyczna i dynamiczna
- kontrola postawy
- współpraca między półkulami mózgu
- współpraca ciała w obrębie góra – dół, prawo – lewo, przód – tył
- poczucie kierunku
- pamięć sekwencyjna i planowanie ruchu
- automatyzacja ruchów
- daje możliwość wielozadaniowości
- działanie funkcji fizycznych, umiejętności poznawczych, percepcji, uwagi i pamięci
- pewność siebie, poczucie własnej wartości i motywacji.
Należy jednak pamiętać, że poprawa nie dotyczy wszystkich problemów. Terapia może przynieść poprawę w niektórych obszarach, w innych problemy mogą utrzymać się w zmniejszonym stopniu lub ich postęp może ulec spowolnieniu. Wszystko zależy od ilości i złożoności utrudnień z jakimi boryka się konkretny pacjent.
Informacje organizacyjne
Zajęcia dodatkowe
Terapie w naszym przedszkolu
Metody wspomagające terapie
- Arteterapia
- Bajkoterapia
- Dogoterapia
- Hiperbaria tlenowa HBOT
- Integracja bilateralna
- Kinezjologia edukacyjna Dennisona
- Komunikacja wspomagająca i alternatywna AAC
- Metoda Globalnego Czytania
- Muzykoterapia
- Programy Aktywności Knillów
- Rewalidacja
- Sensoplastyka
- Smakoterapia z dietetykiem
- Smyko–multisensoryka
- Terapia Biofeedback HRV
- Terapia ręki i stopy
- Terapia taktylna
- Tomatis
- TUS
- Weronika Sherborne